Jovana Trifunović
Iako je dan zaljubljenih potekao iz romantičnih gestova i ljubavi, tokom vremena je postao velika prilika za kompanije da povećaju prodaju, posebno onih koje se bave slatkišima, cvećem, nakitom i ugostiteljstvom...
Jovana Trifunović
Konsultant
Mislim da ne postoji bolji mesec za bavljenje ovom temom od februara, meseca ljubavi. Dan zaljubljenih, koji se tradicionalno obeležava 14. februara, postao je sinonim za romantične gestove, poklone i izraze ljubavi. Međutim, u periodu oko Dana zaljubljenih već godinama mi se po glavi vrti isto pitanje – da li je proslava ovog dana zaista iskrena ili je postala tek još jedan podsetnik na potrebu za potrošnjom?
Dan zaljubljenih datira još iz srednjeg veka i vezan je za svetog Valentina, koji je poznat po svojim ljubavnim činima i požrtvovanosti prema zaljubljenima. Ipak, deluje da je tokom vekova ovaj dan postajao sve više komercijalizovan, što je dovelo do toga da je iskazivanje ljubavi na Dan zaljubljenih postalo vezano za materijalne poklone. Drugim rečima, čini se da je konzumerizam stvarao sve veću potrebu za potrošnjom u cilju izražavanja ljubavi.
Evidentno je da je ovaj trend prepoznat i od strane kompanija, pre svega onih koje se bave prodajom slatkiša, cveća, čestitki, nakita, odeće, i sl. ili posluju u sektoru turizma i ugostiteljstva, kao savršena prilika za povećanje profita, zbog čega ne čudi da kompanije kroz marketinške kampanje već godinama koriste emotivne apele kako bi stvorile potrebu za luksuznim ili manje luksuznim poklonima kojima bi zaljubljeni dokazali stvarnu vrednost ljubavi. Ideja je svakako ista – da se potrošačima sugeriše da je prava ljubav merljiva u novcu potrošenom na poklone. A da li su kompanije i marketinški stručnjaci uspeli u svojoj nameri?
Na žalost ili na sreću, u zavisnosti iz kog ugla se posmatra, moramo da priznamo da itekako jesu. Prema podacima NRF (National Retail Federation) u Sjedinjenim Američkim Državama ukupna potrošnja na poklone za Dan zaljubljenih u 2023. godini iznosila je 26 milijardi dolara, sa očekivanjem da će i u 2024. godini potrošnja dostići isti, ako ne i veći nivo. To znači da je ukupna potrošnja u 2023. i 2024. godini dostigla skoro isti nivo kao u februaru 2020., neposredno pre pandemije, kada je potrošnja na poklone za Dan zaljubljenih u Americi dostigla istorijski vrhunac i iznosila skoro 27,5 milijardi dolara, što je gotovo duplo više u odnosu na potrošnju ostvarenu 2010. godine u vezi sa ovim praznikom.
Iako su Sjedinjene Američke Države pri vrhu liste posmatrano po potrošnji i broju ljudi koji slave Dan zaljubljenih, situacija nije mnogo drugačija ni u Evropi, mada su u evropskim zemljama primetne varijacije proslave ovog dana od države do države. Očekivano, od svih Evropljana među Špancima, Francuzima i Italijanima je najviše onih koji slave Dan zaljubljenih, dok je ovaj praznik manje popularan među npr. Nemcima. Tome u prilog govori i da je u 2021. na poklone kojima se slavi ljubav samo u Francuskoj izdvojeno ukupno oko 2 milijarde evra (Gitnux), dok Italijani samo za izlazak u restoran na Dan zaljubljenih ukupno potroše oko 290 miliona evra (Fipe, the Italian Federation of public businesses). Ono što je zanimljivo je da muškarci izdvajaju okvirno od 30% do 50% više novca pri kupovini poklona za Dan zaljubljenih u odnosu na žene.
Da li će se nešto promeniti u ovoj i narednim godinama, imajući u vidu ekonomske potrese i poremećaje koji su nastali kao posledica različitih događaja kojima smo svedočili, poput pandemije i ratova? Iako je globalna ekonomija i dalje u periodu sporog rasta i visoke inflacije, prema istraživanju Euromonitora, prodavci i trgovci su optimistični i kada je u pitanju potrošnja za Dan zaljubljenih 2024., ali i narednih godina, pre svega što najnoviji podaci pokazuju da tržište luksuza nastavlja da pokazuje otpornost uprkos globalnim poremećajima. Sa druge strane, i socijalne mreže su nesumnjivo odigrale značajnu ulogu u oblikovanju percepcije Dana zaljubljenih i usmerile ljude da troše više na poklone i iskustva koja su „dostojna instagrama“, zbog čega verujem da će vrednost ovog tržišta nastaviti da raste, to jest da za prodajne, proizvodne i uslužne kompanije koje svojom ponudom mogu da zadovolje potrebe potrošača „nema zime“.
Posmatrajući navedenu statistiku, bez obzira na to da li volite i slavite Dan zaljubljenih ili ne, jasno je da je Dan zaljubljenih prerastao u jedan od najvećih komercijalnih praznika današnjice. Da li je to nužno loše? Opet zavisi iz kog ugla se posmatra, ali hajde da ne budemo negativni i da posmatramo Dan zaljubljenih kao savršenu priliku za mala i srednja preduzeća da povećaju svoju prodaju, a za one koji ga slave da ispune zimsku sezonu radošću.